2013-01-11
Eldsjälen Curth kom med till sista gallringen

För oss är Curth Modin redan en riktig eldsjäl.

Nu håller vi tummarna att det räcker hela vägen.
Det avgörs på den direktsänd gala som hålls i Lisebergshallen, Göteborg den 28 februari.

Hjälp oss genom att rösta på vår eldsjäl.

Nedan finns nomineringen och artiklar i NA och Kumlanytt

Motivering:
Den som känner Curth Modin, vet vilken fantastisk person han är.
Redan 1962 bildades Kumla Skidförening, och Curth var med från allra första början.
Curth har följt många barn och vuxna genom tiderna. Varit med som tränare, vallare, påhejare som stöttat och tröstat i alla skidtävlingar.
Med i styrelsen och kassörsuppdraget fick han redan 1977, och har fortfarande det förtroendet. Han har även varit med i styrelsen i Örebro läns skidförbund.
Inte bara skidor utan angagerad i springtävlingar är han också. 8 år som lagledare för Kumla Skidförenings lag i Vindelälvsloppet och många år som tävlingsledare för Kumla Stadslopp.
Han jobbar med skidbacken för den alpina verksamheten i föreningen, han jobbar både natt och dag vintertid, när det är snösprutning på gång.
Nytt stort fint klubbshus är till stor del Curths förtjänst, ända sen början har han varit med om att bygga, snickra, måla, såga och mycket mer som hör till byggnaden.
Inte nog med detta, själv har han fått tid att träna, t.ex. 44 vasalopp, 12 vätternrundor, hur många lidingölopp och Göteborgsvarv har han tappat räkningen på. Bara ett Vansbro sim.
Att ha en sådan eldsjäl i vår förening är guld värt. Curth har fyllt 72 år, men att pensionera sig är inte att tänka på. ALLT detta gör han för föreningen idiellt.

Beskriv en händelse där personen utmärkt sig:
Kumla Skidförening har länge haft problem med att vi bara haft en gammal barack som värmestuga och dåliga lokaler för vår klubbverksamhet. Nu är de gamla lokalerna rivna pga mögelproblem.
Curth har till stor del själv drivit allt från projektering, inköp och byggandet av vår nya klubblokal på över 300 kvadratmeter.
Den stora drivkraften för Curth har varit att vi skall få bra lokaler som är anpassade efter vår verksamhet. Hans vision är att alla delar i föreningen skall få EN klubblokal där vi tillsammans kan bedriva vår verksamhet.
Som pensionär har Curth det senaste året jobbar över 50% med byggandet av klubblokalen helt idiellt, allt för att klubbkänslan i föreningen skall stärkas.

Artikel i NA
Artikel i Kumlanytt