2013-08-25
Vasastafetten 2013

Vasastafetten 2013 sprangs i ett underbart sensommar väder. Solsken och riktig högsommarvärme. Dock var det riktigt kyligt vid startenpå morgonen nere i Berga By Sälen.
Samma startplats som Vasaloppet på vintern. Vi bodde ju som vanligt uppe i Tandådalen och när jag tog med första och andra sträckans löpare från stugan för att åka till starten så var det endast 4 grader. Som vanligt hade vi 2 lag.
Första laget som vi kallar det hade vi i år anmält i Mixedklassen, alltså med 3 kvinnliga deltagare i laget medans andra laget som vanligt var anmält i Herrklassen.
I första laget som jag följer från start till mål och skjutsar ut löpare till deras start samt även hämtar de som sprungit gjorde som vanligt ett mycket starkt lopp.
Tyvärr hade några av våra snabbaste löpare lämnat återbud i år men de som var med stod upp fantastiskt så det blev ett riktigt bra resultat.
473 lag stod på startlinjen klockan 8 på morgonen och i mål blev det 470 lag. Endast 3 lag som bröt loppet.
I klassen Män var det 131 lag i mål och i klassen Kvinnor var det 51 lag i mål. Största klassen var Mixed där 288 lag kom i mål och fick springa in under devisen I FÄDERS SPÅR FÖR FRAMTIDA SEGRAR.
Vårt första lag i Mxedklassen sprang in på en Jättefin 9:e plats med tiden 6.07.25.
Vårt andra lag som sprang i Herrklassen sprang in på en 119:e plats med tiden 8.27.31.

Skrivet av: Sven Pettersson